Cu mare discretie, cabinetul Boc a emis o ordonanta prin care musca serios din aributiile legislativului. Si-a acordat dreptul de a bloca orice act emis de legislativ inainte ca acesta sa intre in vigoare, daca exista situatii temeinic justificate.
S-a scutit de obligatia de a mai prezenta studii de impact pentru legile pe care isi asuma raspunderea, adica nu mai trebuie sa prezinte potentialele consecintele economice sau sociale ale unei viitoare reglementari. Totodata, cabinetul s-a scutit si de obligatia de a da explicatii pentru ordonantele pe care le emite pe perioada vacantelor parlamentare.
Sunt libertati extrem de periculoase care deschid calea pentru abuzuri majore. Poate nu vor fi comise, dar atunci la ce bune aceste noi reglementari? Explicatiile sunt logice, dar nu si onorabile.
Evitarea opozitiei de la putere
In primul rand, este evident ca intre PSD-ul guvernamental si cel parlamentar exista o ruptura. Unul este discursul ministrilor PSD, altul este cel al multor parlamentari PSD, aflati, practic, in opozitie. Asa ca executivul, inclusiv partea lui social democrata, se poate trezi in situatii imposibile din cauza grupului Iliescu-Nastase-Hrebenciuc.
Si cand lupta electorala se va ascuti, nimeni nu s-ar mira sa ne mai trezim cu o lege de tipul celei referitoare la salariile dascalilor, si inaplicabila, si periculoasa. Este, probabil, motivul pentru care nici ministrii PSD nu au cracnit la noua reglmentare. Dar chiar daca prevederea ar fi folosita doar intr-o astfel de situatie, ea tot inacceptabila ar ramane.
Este o inacceptabila incalcare a puterilor si ierarhiilor in stat. Corupt, mediocru, detestabil poate, Parlamentul, inclusiv cel al Romaniei, este totusi cea mai importanta institutie a democratiei, iar eludarea lui este neconstitutionala. Cat despre povestea cu "situatiile temeinic justificate", formularea este atat de vaga si permisiva incat ar putea sa si lipseasca.
Superficialitate si mai mare
Cat priveste studiile de impact, Guvernul urmeaza sa-si asume raspunderea pe Coduri, civil si penal, care nu au niciun fel de astfel de cercetari, lucru criticat inclusiv de Monica Macovei. Dar cu ordonanta aceasta, Guvernul si-a luat de-o grija. Dar cat de serios poate fi un act normativ care nu ia in calcul exact consecintele? Tocmai ele ar trebui sa fie principala preocupare, pentru ca de ele depinde insasi oportunitatea unui act normativ.
Eliminarea studiilor de impact va amplifica superficialitatea cu care sunt elaborate si adoptate reglementarile, pe principiul: las’ ca merge oricum si daca nu merge o mai carpim pe unde e mai rau. Asa ne-am trezit cu tot felul de reglementari aberante, contradictorii, paguboase si, in ultima instanta, neconstitutionale, inclusiv ale actualului executiv.
Marea ipocrizie
Dincolo de aceste argumente, ordonanta ordonantelor, ca sa-i spunem asa, este si mostra unei imense ipocrizii. Va mai aduceti aminte cat de criticat a fost cabinetul Adrian Nastase pentru ca guverna prin ordonante? Emil Boc, in primul rand, nu pierdea nicio ocazie sa atace aceasta practica.
Dupa ce au plecat in opozitie, social- democratii au facut si ei spume la gura pe acelasi subiect. Iar acum, si unii, si altii nu numai ca procedeaza la fel, dar au si sporit puterea Guvernului in fata Parlamentului.
Aceasta amnezie care loveste toate partidele care ajung la putere nu face decat sa diminueze increderea electroatului si sa-i intareasca certitudinea ca este mintit mereu si de toata lumea. Cam cat de jos trebuie sa ajunga prezenta la vot pentru ca aceste adevaruri simple sa fie intelese? ziare.com
Sunt libertati extrem de periculoase care deschid calea pentru abuzuri majore. Poate nu vor fi comise, dar atunci la ce bune aceste noi reglementari? Explicatiile sunt logice, dar nu si onorabile.
Evitarea opozitiei de la putere
In primul rand, este evident ca intre PSD-ul guvernamental si cel parlamentar exista o ruptura. Unul este discursul ministrilor PSD, altul este cel al multor parlamentari PSD, aflati, practic, in opozitie. Asa ca executivul, inclusiv partea lui social democrata, se poate trezi in situatii imposibile din cauza grupului Iliescu-Nastase-Hrebenciuc.
Si cand lupta electorala se va ascuti, nimeni nu s-ar mira sa ne mai trezim cu o lege de tipul celei referitoare la salariile dascalilor, si inaplicabila, si periculoasa. Este, probabil, motivul pentru care nici ministrii PSD nu au cracnit la noua reglmentare. Dar chiar daca prevederea ar fi folosita doar intr-o astfel de situatie, ea tot inacceptabila ar ramane.
Este o inacceptabila incalcare a puterilor si ierarhiilor in stat. Corupt, mediocru, detestabil poate, Parlamentul, inclusiv cel al Romaniei, este totusi cea mai importanta institutie a democratiei, iar eludarea lui este neconstitutionala. Cat despre povestea cu "situatiile temeinic justificate", formularea este atat de vaga si permisiva incat ar putea sa si lipseasca.
Superficialitate si mai mare
Cat priveste studiile de impact, Guvernul urmeaza sa-si asume raspunderea pe Coduri, civil si penal, care nu au niciun fel de astfel de cercetari, lucru criticat inclusiv de Monica Macovei. Dar cu ordonanta aceasta, Guvernul si-a luat de-o grija. Dar cat de serios poate fi un act normativ care nu ia in calcul exact consecintele? Tocmai ele ar trebui sa fie principala preocupare, pentru ca de ele depinde insasi oportunitatea unui act normativ.
Eliminarea studiilor de impact va amplifica superficialitatea cu care sunt elaborate si adoptate reglementarile, pe principiul: las’ ca merge oricum si daca nu merge o mai carpim pe unde e mai rau. Asa ne-am trezit cu tot felul de reglementari aberante, contradictorii, paguboase si, in ultima instanta, neconstitutionale, inclusiv ale actualului executiv.
Marea ipocrizie
Dincolo de aceste argumente, ordonanta ordonantelor, ca sa-i spunem asa, este si mostra unei imense ipocrizii. Va mai aduceti aminte cat de criticat a fost cabinetul Adrian Nastase pentru ca guverna prin ordonante? Emil Boc, in primul rand, nu pierdea nicio ocazie sa atace aceasta practica.
Dupa ce au plecat in opozitie, social- democratii au facut si ei spume la gura pe acelasi subiect. Iar acum, si unii, si altii nu numai ca procedeaza la fel, dar au si sporit puterea Guvernului in fata Parlamentului.
Aceasta amnezie care loveste toate partidele care ajung la putere nu face decat sa diminueze increderea electroatului si sa-i intareasca certitudinea ca este mintit mereu si de toata lumea. Cam cat de jos trebuie sa ajunga prezenta la vot pentru ca aceste adevaruri simple sa fie intelese? ziare.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu