marți, 7 septembrie 2010

Crucea celtica din Chiuiesti

In curtea bisericii din Chiuiesti am descoperit o cruce celtica. Inscriptia de pe aceasta cruce este ortodoxa: "Iisus Hristos biruieste". Nu am reusit sa aflu cui apartine, banuiesc doar ca unui om instarit de pe la inceputul secolului trecut. Pe vremea aceea crucile se faceau doar din lemn, marmura nu exista in zona, nici piatra. Deci sigur a fost adusa din alta parte pe bani buni. Interesant nu mi se pare existenta pietrei, ci forma celtica a sculpturii care nu caracterizeaza zona geografica respectiva. Voi mai cauta raspunsuri.

9 comentarii:

Georgiana T spunea...

Foarte interesant, Ion! chiar m-ar interesa detalii! :)

Ion de la Chiuiesti spunea...

Ma bucur de interesul tau. Sper sa aflu mai multe saptamana viitoare cand voi trece iar pe la Chiuiesti si te voi informa.

Anonim spunea...

desigur ca este interesant.Nu este ceva evanghelico lutheran pentru ca lutheranii in Germania nu pun crucea pe morminte deci este ceva as zice foarte vechi inainte de traducerea Bibliei in germana de catre Martin Luther

Georgiana spunea...

auzi? in ce judet este Chiuiesti? :)

Ion de la Chiuiesti spunea...

Jud. Cluj. Chiar acolo se intersecteaza 4 judete: Cluj, Maramures, Bistrita Nasaud si Salaj.

Anonim spunea...

Crucea din curtea bisericii din Chiuiesti are cel putin 200 de ani,cat este de celtica mai vedem.Pune mai multe fotografii.Este posibil sa fie un preot ingropat sub cruce,pe la anul 1800.

john

Ion de la Chiuiesti spunea...

Celtica ca forma, desigur! Poze am facut doar 2 si nu am avut cui sa cer raspunsuri in cele cateva ore cat am stat in zona. Data viitoare!

Ion de la Chiuiesti spunea...

Apropo John, ma bucur ca nu m-ai uitat!

Ion de la Chiuiesti spunea...

Azi am citit un interviu cu parintele Adrian Fageteanu in care acesta spune ca "Crucea este simbol al desavarsirii, se incadreaza in cerc, care n-are inceput si nici sfarsit - deci e simbolul vesniciei.
Cand verticala crucii e mai lunga, este doar pentru ca noi sa avem de ce-o tine". Interesanta viziune.

Mediafax